Estetik & media – profil Film, TV & Radio

Vill du arbeta med media och skapa film, TV och radio? Lära dig att skapa estetiska uttryck och kommunicera med ljud, rörlig bild och fotografi? Tycker du om att arbeta med kreativa projekt i grupp passar den här inriktningen dig!

Film TV & Radio | Elevproduktioner | Etablerade | Radio Uppsala estetiska
Individuella val | Studieplaner

Ansökningskod ESEST-UEG

Inom profilen Film, TV- & radio lär du dig att arbeta med bild och ljud – från idé och manus till färdig produktion. Du skapar kortfilmer och gör tv-produktioner, och får arbeta i olika yrkesroller som filmfotograf, fotograf, ljussättare, programledare, redigerare och manusförfattare.

Du jobbar i vår studio men kan också vara ute på liveinspelningar vid konserter och musikaler. En stor del av utbildningen arbetar du med digitala redigeringsverktyg som FinalCut Pro, Logic Pro med flera. Vår teknik är av så kallad broadcaststandard. Det innebär att vi arbetar på en hög nivå med liknande typ av kameror, bildmixer, ljus- och ljudbord som man gör ute i branschen – det är på riktigt helt enkelt.

I kursen ljudproduktion lär du dig olika tekniker för att ljudsätta film och spel. Du får skapa olika ljudmedier som exempelvis podcast, radioreportage, ljuddramatisering.

Fotografisk bild ingår i utbildningen. Här får du lära dig om hur du fotograferar och komponerar bildsnitt, ljus, bildredigering – och mycket mer.

Utbildningen ger en bra grund för vidare studier inom film- och tvproduktion, radio, journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap. Eller så väljer du en helt annan inriktning på dina högskolestudier och låter din kreativa ådra leva vid sidan om ditt yrkesval.

Studieplaner

Julia Bremler, regi & klipp

Vinnare i Novemberfestivalen 2015, Arena för Ung svensk film kategori Bästa klipp.

ODs Caprice, tvinspelning Universitetsaulan, Uppsala Foto: Jesper Eklund

Cattis Eklund, yt