Musik – instrument, sång eller digitalt musikskapande

Gillar du att sjunga och spela instrument tillsammans med andra? Eller är du intresserad av att skapa eller producera musik? Då kan musikinriktningen på det estetiska programmet vara det rätta valet för dig.

Ansökningskod ESMUS-UEG

Du som väljer inriktningen musik får en utbildning som genomsyras av musikskapande i olika former. Du kommer bland annat att ha undervisning i musikteori, ensemble, körsång och möjlighet att välja kurser inom musikproduktion eller vara med i skolans årliga musikal.

Alla musikelever väljer ett huvudinstrument och ett biinstrument där de får sammanlagt 50 minuter enskild undervisning per vecka. Digitalt musikskapande och sång är instrument tillsammans med övriga traditionella musikinstrument. Vi har egna musiklärare i många instrument, men har du ett lite mer ovanligt instrument tar vi in musiklärare från kulturskolan för din individuella undervisning.

Förutom dina enskilda lektioner kommer du att delta i olika mindre ensembler och spela i band där du får utveckla ditt instrument tillsammans med dina klasskamrater.

Som sångare får du både öva dig att vara solist och att sjunga tillsammans med andra i någon av våra vokalgrupper. Vi har en lång tradition av att arbeta med vokalgrupp i olika genrer och du kan se flera exempel på våra fina vokalgrupper här på musikens sida.

Är du intresserad av att skapa och producera musik kan du välja att ha digitalt musikskapande som huvudinstrument. Då får du lära dig att producera och spela in i våra studios och skapa musik digitalt i professionella mjukvaror. Du behöver inte ha erfarenhet av dessa programvaror utan vi undervisar dig utifrån den nivå du är på när du börjar studera hos oss.

Titta gärna på filmen här på sidan – i den berättar bland annat Pearl, Hemming, Mimmi och Simon mer om just hur det är att studera digital musikskapande och musikproduktion vid Uppsala estetiska gymnasium.

Oavsett vilket huvudinstrument du har kommer du att få en stor bredd i din musikundervisning. Att delta i konsertverksamhet är en viktig del av utbildningen, och våra musikelever har konserter och framträdanden på olika scener under hela utbildningen. Alla musikelever har dessutom möjlighet att var med i den musikal vi sätter upp varje år, antingen på scen eller i musikalorkestern.

Efter dina tre år vid estetiska programmet har du en bra grund för vidare musikstudier på folkhögskola eller högskola/universitet, eller så väljer du en helt annan väg och fortsätter med musiken på din fritid.

Färdighetsprov
När du gör din ansökan till musikinriktningen behöver du fylla i en blankett med dina instrumentval. Du kommer också att bli kallad till ett färdighetsprov, som sker i april/maj.

Studieplaner

Läs mer om antagning och färdighetsprov

Musiker

ljudmixer, digitalt musikskapande Foto: Jesper Eklund