Speldesign

Vill du lära dig att skapa spel? Är du intresserad av ny teknik? Vill du utveckla din fantasi och skaparförmåga? Då passar vår särskilda variant av det estetiska programmet, speldesign, dig. Vi ger dig speldesign på schemat!

Speldesign | Animation | Concept art | EtableradeGames | Graphics | Vids
Individuella val | Studieplaner

Ansökningskod ESSPLVE-UEG

Dataspelsbranschen är den största och snabbast växande branschen inom den kreativa nöjesindustrin. Vår utbildning inom Speldesign är utformad för att ge dig verktyg för att kunna förstå och arbeta med spelet som medium. Fokus ligger främst på design och animation samt programmering i C#. Du kommer att arbeta med spelmekanik och skapa brädspel som gemensamma grupprojekt.

animation | frida björnfot

I utbildningen ingår kurser som grafisk illustration och ljudproduktion, och många moment utförs som gruppuppgifter eftersom spelindustrin i mångt och mycket bygger på teamwork.

Hos oss får du breda kunskaper inom spelutveckling med tonvikt mot en av de största spelmotorerna i branschen; Unity. Du får arbeta med moderna digitala verktyg som bland annat Blender, Adobe Creative Cloud; Photoshop, Illustrator, FinalCut Pro och Logic Pro – allt för att ge dig en bra grund för vidare studier och framtida yrkesliv.

På vårterminen i åk 2 besöker vi Gotland Game Conference, som arrangeras av institutionen för Speldesign vid Uppsala universitet Campus Gotland. Det brukar vara en inspirerande resa där intressanta föreläsningar blandas med spelutställningar.

Utbildningen ger en bra grund för vidare studier inom spelutveckling – det finns många intressanta vidareutbildningar på både högskola/universitet, yrkeshögskola och folkhögskola.

3D-grafik Foto: Lars Homeyer
Unity3d Foto: Lars Homeyer