Macbook – laddare och macOS

Kort information kring din lånedator.

Tekniklåneavtal från juni 2023
pdf-Crystal_Clear_mimetype_pdf.png

Laddare
Om din laddare går sönder till din MacBook Air på grund av slitage eller oaktsamhet så som en trasig kabel – då måste du själv införskaffa en ny enhet.

Modellen du behöver heter MagSafe 2 och du finner den hos teknikbutikerna vid exempelvis gågatan i centrala Uppsala – eller via de vanliga webbshopparna. Ju större watt-tal ju snabbare laddas din dator upp.

Priset varier från runt ~ 250.– upp till 750.– beroende på styrka.

macOS
I nuläget gäller för skolans elever och personal operativsystemet macOS Monterey 12.

macOS 12 Monterey släpptes av Apple i oktober 2021 och uppdateras kontinuerligt. Det fungerar också att installera då FL Studio för ESM nu är uppdaterat och Sony har släppt nya drivrutiner under januari 2022 och 2023 för ESE-elevernas tv-kameror.

Är du osäker och behöver hjälp kontakta IT-Stöd på skolan eller via ITSL.

Ordbehandling och liknande
Vi rekommenderar att fritt ladda ner Apples programserie med Pages, Numbers och Keynote. De tar liten plats och läser/skriver även filer från Microsoft. Apples program går även att använda direkt i webbläsaren via icloud.com

Du som elev har också via Skolportalen tillgång till Office365 med bland annat Word, Powerpoint och Excel. Där kan du använda dessa online i en webbläsare. Du kan även installera programmen i din dator, men de tar mycket större utrymme än Apples motsvarande program.

Spara som PDF
Samtliga program i en Mac kan spara dokumenten som PDF via menyn Arkiv > Skriv ut > PDF – Den finns alltid där som en knapp nere till vänster i skrivut-fönstret.

macOS Monterey
Det är okej att uppgradera till macOS Monterey, men macOS Ventura bör man avvakta med (på grund av stödet för drivrutiner och så vidare). Är det här för mycket text att gå igenom, be Jesper om hjälp så guidar han dig på skolan och förbereder din dator.

Uppdateringen är inte ett krav, men den bör göras om man främst använder ett gammalt system som macOS High Sierra, macOS Mojave eller macOS Catalina. Catalina fungerar också bra, men vi rekommenderar Monterey.

Elever som började på skolan från hösten 2022 och 2023 kommer redan att ha Monterey installerat i sin dator.

Uppdatera gärna hemma!
–– Installationen kan ta ca 1–2 timmar att genomföra.
–– Se till att ha strömmen inkopplad i datorn innan du startar processen.

–– Det måste finnas gott om utrymme innan du kan installera så; avinstallera gamla versioner av Photoshop, Illustrator, Indesign och så vidare. Gör det då via Adobe CC-programmet. Uppdatera sen till de senaste versionerna efter uppdateringen av MacOS.

–– Radera kanske även gamla spel i Steam/Epic/Origins innan uppgraderingen. Man kan även ta bort Garageband som tar plats, den går att installera om igen senare om man vill, den är gratis.

–– töm papperskorgen

Du hittar sen uppgraderingen till MacOS 12 här

--
Efter uppgraderingen kan man uppdatera till nya Final cut pro, Logic pro samt Apple Motion via skolans egna Managed software update. Då måste man vara på skolan och inkopplad på Skolnet_dator – alltså inte Guest, eller Mobile-näten.

Uppdaterad: